Prowadząca:
Agnieszka Kubacka
Język... jest źródłem myśli
Kiedy dziecko opanowuje język osiąga możliwość organizowania na nowo swojej percepcji i pamięci: opanowuje bardziej wyrafinowane formy odzwierciedlenia rzeczy w świecie zewnętrznym; zdobywa zdolności do wyciągania konkluzji ze swoich obserwacji, do dedukcji i możliwości myślenia (A. R. Łuria).
Cele tarapii pedagogicznej:
- rozszerzanie świadomości logopedycznej wśród rodziców, nauczycieli i dzieci;
- czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy dziecka poprzez wczesną diagnozę i stymulację funkcji językowych;
- korygowanie złych nawyków i wad artykulacyjnych;
- ścisła współpraca z domem rodzinnym dziecka oraz nauczycielami bezpośrednio uczestniczącymi w procesie terapeutycznym.
Zadania szczegółowe
a) ukierunkowane na dziecko:
- prowadzenie działań profilaktycznych, wśród dzieci najmłodszych prowadzących do zaszczepienia w nich prawidłowych nawyków artykulacyjnych;
- wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia, połykania i oddychania oraz podjęcie odpowiednich działań;
- zapobieganie wymowie między zębowej;
- objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy;
- usprawnianie kompetencji językowych dziecka;
- wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka;
- wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny;
b) ukierunkowane na rodzinę:
- nawiązanie ścisłej współpracy z rodziną dziecka;
- popularyzowanie działań profilaktycznych, wspierających rozwój mowy dziecka (organizowanie prelekcji, ćwiczeń pokazowych, instruktażu)
- wdrażanie do czynnego udziału w proces terapeutyczny, poprzez kontynuowanie terapii poza gabinetem logopedycznym;
- eliminowanie niewłaściwych postaw rodziców wobec dziecka z wadą wymowy;
- wspieranie, motywowanie dziecka do wspólnych ćwiczeń i zabaw z rodzicem;
- organizowanie zajęć otwartych dla rodziców
- pomoc rodzinie w zakresie kontaktu z innymi specjalistami (np. laryngolog, foniatra).
Ramowy program terapii logopedycznej obejmuje:
- Diagnozę logopedyczną.
- Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek:
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,
- ćwiczenia emisyjno - głosowe.
3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:
- wywołanie głoski w izolacji,
- utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach,
- ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach,
- automatyzacja poprawnej wymowy: w mowie spontanicznej, w opowiadaniu ilustracji, historyjek obrazkowych, podczas rozmów kierowanych,
- ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
- ćwiczenia ortofoniczne (udział w zajęciach grupowych),
- ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego,
- ćwiczenia i zabawy z muzyką: logorytmika,
- ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka: rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej,
- kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek,
- Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą a językiem literackim.
Programy indywidualnej terapii logopedycznej zostaną dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka.